ICT Storing

ICT Storingen

LAATSTE STAND VAN ZAKEN

Update 23  oktober

Verschillende club sites zijn weer in gebruik. Vooralsnog geeft dat weinig problemen. Ook het gebruik met Apple apparatuur is weer mogelijk.

Bij het oplossen van verstoringen zijn bepaalde functionaliteiten (ongewild) aangepast. Bijvoorbeeld het Gebruikers profiel. Het support team is dit nog verder in kaart aan het brengen.

 

Update 10 oktober

Er waren  veel meldingen van clubs met inlog problemen.
Tot dit weekend (8-9 oktober) konden de Probus beheerders geen gebruikers gegevens aanpassen om dit te verhelpen.
Nu kan het weer wel.  Zoek bij inlog problemen contact met een van de leden van het support team (  Support team  ).
Nog niet alle problemen zijn opgelost. M.n. het inloggen op Apple apparatuur is nog problematisch.

Update 3 oktober 2022

Al weken zijn er meldingen van clubs met inlog problemen.
Helaas is de situatie op dit moment dat geen van de Probus beheerders de mogelijkheid heeft om gegevens van gebruikers aan te passen. Dit is nog een nasleep van het schonen van de sites van een virus.
Het is op dit moment onbekend hoelang we in deze situatie blijven zitten.

Update 25 september 2022

Op zondag 25 september is een bericht naar de secretarissen van de clubs gestuurd. Daarin stond o.a. :
Bij herstelwerk door onze ICT partner is er een fout gemaakt. Daardoor is de wachtwoord beveiliging van een groot aantal sites opgeheven, waardoor afgeschermde gegevens leesbaar werden. Vandaag (zondag 25 september) wordt er aan gewerkt om deze fout te herstellen. Dit moet apart per clubsite gebeuren en zal dus veel tijd in beslag nemen.
Het is nu maandagmiddag 26 september. Onze ICT partner meldt dat bijna alle lekken zijn gedicht. Er zal vandaag hier verder aan worden gewerkt.
Op dit moment is nog niet te overzien of en welke schade er is veroorzaakt door het ontbreken van beveiliging gedurende 2-3 dagen (dit verschilt per clubsite). 
Uiteraard staat het bestuur van Probus Nederland open voor meldingen over eventuele hinder die er is ondervonden.

8 september 2022

De websites van Probus, de lokale én de landelijke, laten de laatste tijd veel storingen zien. Dat is erg ongemakkelijk voor de clubs. Websites spelen immers een steeds grotere rol in onderlinge communicatie.
Wat is er aan de hand?  
Een beetje achtergrondinformatie. Websites draaien op basis van een database, een “content management systeem” (CMS) en een webserver. De database bevat alle gegevens, het CMS bepaalt de structuur van de website en de webserver zorgt voor communicatie tussen alle onderdelen.
Een week geleden heeft er een update van het CMS (in dit geval WordPress) plaatsgevonden. Daarna bleek de webserver niet meer goed te werken en werd de software van de webserver vervangen. Tijdens dit proces werd ontdekt dat een deel van het CMS was gehackt. Daarom moest alles per onderdeel en stap voor stap opnieuw worden geïnstalleerd. 
Dat merken we! Een deel van de clubsites is onbereikbaar, een ander deel genereert allerhande foutmeldingen. Ook de site van Probus Nederland is instabiel. Het is niet mogelijk een bericht over de storing op de website van Probus Nederland te plaatsen. Daarom sturen we dit bericht naar alle secretarissen.
Wat nu?  
Voor zover bekend, zijn er geen gegevens aangetast of verdwenen. De beheerorganisatie geeft aan enkele dagen nodig te hebben om weer een goed  werkend systeem operationeel te hebben. Daarom verzoeken we de secretarissen om de leden (en in het bijzonder de webmaster) van de club te informeren.
We zullen u, via de website van Probus Nederland, op de hoogte stellen zodra de situatie weer is genormaliseerd.
Het spijt ons zeer dat clubs even moeten accepteren dat de websites slecht werken.

Enable Javascript